Verbod anonieme prepaidkaart riekt naar niveauvergissing
Veiligheid en Justitie wil prepaidkaart verbieden
Minister Van der Steur wil een verbod op anonieme prepaidkaarten. Deze telefoonkaarten worden vaak door criminelen en terroristen gebruikt. Daardoor zijn ze moeilijk op te sporen en af te luisteren. De minister van Veiligheid en Justitie wil niet achterblijven bij België en Duitsland, waar een verbod gaat komen. De maatregel is volgens de minister een belangrijke stap in de bestrijding van criminaliteit en terrorisme.
Mijn eerdere Spaanse avontuur begrijp ik nu iets beter, maar er komen zorgen bij. Een prepaid simkaart traceren of de gesprekken afluisteren kan technisch geen probleem zijn, lijkt mij. Ik vermoed daarom, dat er een juridisch probleem achter het beoogde verbod schuilgaat.
Verbod gebaseerd op niveauvergissing(en)
Vanuit biometrische keteninformatisering slaat de maatregel de plank volledig mis. Er wordt verondersteld, dat op individueel niveau bij aanschaf van de prepaidkaart de juiste naam van de koper aan die simkaart gekoppeld kan worden. Vanuit de biometrie weten wij hoe weerbarstig een dergelijke ‘enrollment’ in praktijk zijn kan en wat daarvoor allemaal (goed) geregeld moet zijn.. Er wordt ook klakkeloos aangenomen, dat de koper ook de latere gebruiker is. Als ware de simkaart een onveranderlijk lichaamskenmerk van de beller!
Verbod gaat voorbij aan identiteitsproblematiek
Opsporing draait om de (identiteit van de) verdachte en niet zozeer om zijn hulpmiddelen. De unieke identiteit van een prepaidkaart bestaat uit telefoonnummer, simkaartnummer, IMEI-nummer e.d. in de sim. De identiteit (voor- en achternaam, burgerservicenummer, ... ?) van de koper daarentegen wordt aan de hand van zijn/haar losse(!) id-bewijs bepaald, tenminste als het altijd(!) goed gaat.
Wet- regelgeving dienen volgens mij te regelen, dat een verdachte telefoon afgeluisterd mag worden en niet alleen een verdacht persoon. Met het Internet of Things in aantocht is dit essentieel voor effectieve opsporing. Regel dit juridisch goed. Dan is zo'n verstrekkend verbod overbodig en heb ik als goedwillende burger nergens last van.
Maatregel oogst kritiek
SP-Kamerlid Van Raak stelt terecht, dat wij moeten oppassen met grote maatregelen die iedereen treffen. Hij vraagt zich ook af of de aangekondigde maatregel proportioneel is. De vraag stellen is het antwoord geven. De maatregel is disproportioneel naar mijn mening. Het gaat uit van niveauvergissingen.
De eerste technologische mogelijkheden om het verbod te ontwijken zijn al aangegeven. Economisch zullen er negatieve gevolgen zijn.
Het risico neemt ook toe, dat de privacy van de gebruikers met goede bedoelingen geschaad wordt. Bijvoorbeeld, mijn naam(identiteit) wordt straks misbruikt bij een prepaidkaart. Moet ik dan mijn onschuld gaan bewijzen? Hoe dan?
Leergeld
Auto’s worden al jarenlang geregistreerd. Toch worden auto's dagelijks in het criminele circuit gebruikt. Waarom denkt de minister Van der Steur dat het verbod op anonieme prepaidkaarten dan wel criminaliteit ontmoedigt? Of lopen wij gewoon achter andere landen aan?
Ruud Huijts
Ruud is mede-oprichter en voorzitter van de Vereniging Voor Biometrie & Identiteit (VVBI). Hij is als zelfstandig onafhankelijk adviseur werkzaam vanuit SAMENZICHT Consultancy. Ruud heeft zich met (de organisatie van) biometrie en identiteit beziggehouden bij o.a. Regiopolitie Amsterdam-Amstelland, Dienst Justitiële Inrichtingen en Ministerie van Veiligheid en Justitie. Hij is van mening, dat biometrie juist in het digitale tijdperk noodzakelijk is om personen betrouwbaar te herkennen zonder afbreuk aan privacy te doen.