“Ik heb nog nooit een vals identiteitsbewijs gezien!”
Het meeste gehoorde antwoord; “dat denk ik tenminste, want ik weet eerlijk gezegd niet waar ik op moet letten.” Gevolgd door de vraag; “En zo vaak zal het niet voor komen, toch?”
Aanspreekpunt
Voor klanten ben ik als trainer hét aanspreekpunt op inhoudelijk gebied. In overleg met een klant wordt gekeken naar de wensen op het gebied van opleidingen. Aan de hand van deze wensen en het kennisniveau van de medewerkers wordt een opleidingsplan gemaakt.
Binnen Securitech is het mijn taak om te zorgen dat elke medewerker voldoende inhoudelijke kennis heeft om zijn/haar taak uit te voeren. Daarnaast pak ik de inhoudelijk moeilijke vraagstukken op.
Dagelijks vals document
Wat gegevens om een beeld van mijn werkveld te vormen:
- Securitech onderschept minimaal één vals of vervalst document per dag.
- Meer dan 1.500 klanten zijn aangesloten op onze Fraudedesk
- Het betreft niet alleen paspoorten en identiteitsbewijzen maar ook rijbewijzen.
- Zeker 95% van al de documenten is een EU-document.
- Ook brondocumenten worden onderschept.
Drie-eenheid documentcontrole
Veel van onze klanten maken gebruik van een documentsscanner. Dit apparaat controleert paspoorten, rijbewijzen en identiteitsbewijzen op echtheid o.b.v. een uitgebreide referentiedatabase .
Dankzij ons eigen softwareplatform DocReview kunnen scanresultaten middels een live verbinding worden doorgezet naar onze Fraudedesk. De Fraudedesk is een door Ministerie van Justitie en Veiligheid erkend Particulier Recherchebureau. Daar worden de resultaten nogmaals beoordeeld door gecertificeerde documentspecialisten.
De dienstverlening wordt aangevuld met meerdere trainingen en opleidingen. Deze trainingen zorgen voor kennis en bewustwording bij onze klanten. Van beginners tot experts, iedereen kan bij ons terecht.
De drie-eenheid van kennis, een goed hulpmiddel én een tweedelijnscontrole is zo compleet.
Securitech
Securitech levert al meer dan 27 jaar de zelf ontwikkelde Retro-check, CCD+, UV-lampen én hulpmiddelen aan vele organisaties in binnen- en buitenland. Ook zijn wij distributeur van kwaliteitsmerken als IDEMIA en Projectina. Heeft een klant een specifiek vraagstuk, dan kan onze Research & Development afdeling samen met de klant een hulpmiddel op maat ontwikkelen.
Bel mij gerust eens op om nader kennis maken met mij als VVBI-lid of vertegenwoordiger van Securitech. Mijn nummer is 06 83 03 97 49.
Ricardo Dingemans
Ricardo is als trainer / senior documentspecialist werkzaam bij Securitech. Na 14 jaar in meerdere rollen bij de IND heeft hij in 2012 de overstap gemaakt naar de private sector. Hij is particulier-rechercheur en opgeleid door (ex)medewerkers van de Politie en Kmar tot documentspecialist.
Volgens Ricardo kun je in de wereld van documentcontrole niet stil blijven staan. Anders loop je namelijk meteen achter de feiten aan. Voor de controle van een identiteit heb je altijd kennis, een hulpmiddel en "awareness" nodig.